tiistai 24. heinäkuuta 2012

Esimiestyön ohjeita

Tänään ei keskustellakaan lehmistä tai maataloudesta, vaan pureudutaan esimiestyön saloihin. Esimies on tärkeä osa työyhteisöä: hän ylläpitää tiimihenkeä, varmistaa edellytykset erinomaiselle tulokselle ja huolehtii sekä henkilöstöstä että muista resursseista. Tässä muutamia ohjeita hyvälle esimiehelle.

Hyvä esimies, muistathan nämä!
  1.  Älä ole helposti tavoitettavissa, äläkä anna varanumeroa, josta muun päätösvaltaisen henkilön saa kiinni. Työntekijöistä tulee luovia ongelmanratkaisijoita, kun he keksivät itse mistä kiikastaa, ja miten ongelma ratkaistaan.
  2. Ole työpaikalla satunnaisesti. Työntekijät pysyvät varpaillaan, kun eivät tiedä milloin palaat paikalle. He pysyvät myös omatoimisina, kun eivät voi aina tukeutua sinuun.
  3. Älä kerro tulevista tapahtumista. Työntekijät oppivat sopeutumaan nopeasti, kun asiat tulevat yllätyksenä tai hyvin lyhyellä varoajalla. Työpäivään tulee mukavaa vaihtelua, kun yhtäkkiä pitää esimerkiksi osata auttaa putkimiestä.
  4. Katoa sattumanvaraisesti, sanomatta minne menet tai milloin tulet paikalle. Kts kohta 2.
  5. Älä tuhlaa liikaa aikaasi työturvallisuusasioihin. Tiedäthän mitä sanotaan: jos kissa kerran polttaa tassunsa kuumalla liedellä, se ei hyppää sinne uudelleen.
  6. Kerro työntekijöille eri asioita. Kun yksi tietää toista ja toinen toista, työntekijöiden keskinäinen vuorovaikutus ja kommunikointi paranee. Myös ristiriitaisten asioiden kertominen auttaa.
  7. Huolehdi siitä, että työntekijöillä ei ole yhteistä kieltä. Kaikkien kielitaito ja elekielen tehokas käyttö tehostuvat, ja fyysistä työtä tekevillä aivojumppa on hyvää vaihtelua.
  8. Älä kerro, mitä olet tehnyt ollessasi työpaikalla. Anna työntekijöiden tutkia ja selvittää, mitä pitää tehdä vielä ennen vuoron päättymistä. He oppivat itse huolehtimaan asioiden valmistumisesta.
  9. Pidä etäisyyttä. Älä kerro itsestäsi tai perheestäsi, äläkä kutsu työntekijöitä kotiisi, vaikka he asuisivat työpaikalla (esim. rakennustyömaa) tai sen vieressä. Etäisyys korostaa asemaasi ylempänä hierarkiassa, mikä lisää työntekijöiden kunnioitusta sinua kohtaan.
  10. Älä opeta työntekijöitä. Anna heidän kokea keksimisen ja löytämisen riemua! Työntekijät ovat iloisia keksiessään, mistä valot saa päälle, tai että heidän asuinrakennuksessaan on sauna.
 Työn, ja etenkin sen johtamisen, iloa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti